Att jag inte plåtar hästen oftare?!

Hopp i galoppen!

Idag hjälpte kusinen mig att fota/filma mitt lilla hjärta när vi körde ett dressyrpass i den snöhala padocken. Trots underlaget håller hon sig fin och avslappnad och trampar på bra vilket gör fler än mig shockade, min häst måste fasiken ha en riktigt grymmebalans, tack för det moder jord! Själv kändes det lite motigt på hästryggen idag tillskillnad från igår då han var lite mer elastisk och mjuk på det böjda spåret. Dock gör jag felet att haka upp mig på "problemet" och försöker fixa till det FÖR MYCKET istället för att rida på och låta det komma av sig självt, därför är det bra att ha någon som står och observerar ridningen och säger till mig att "bara rida på". Efter många om och men (och lite klogomål från min sida) började vi lyssna på varandra och självklart så blir resultatet mycket finare och mjukare, bogarna sätter sig lite mer på plats och bakdelen också.

Just den dubbelspåriga bakdelen och skjuta ut bogen har hon tendens att göra och ibland kan det vara jobbigt att relgera det på henne, man får inte ge tryck tillbaka, då stretar hon ännu mer... Utan en snabb tillrättavisning, slappna av, tillrättavisa igen så har jag oftast allt på plats igen, dock tror jag det är fler än jag som kan ha liiiite för bråttom ibland vilket visar sig i en envis liten pålle som bara stretar emot.

I och med underlaget blev det inte så mycket träning utan bara lite lösgörande övningar som serpentiner, öppna/sluta på volt och lite balans i övergångarna som hon förövrigt har blivit mycket bättre på enligt min mening. Eller snarare, jag blivit bättre på att kontrollera, lyssna och göra rätt för att hon ska förstå!

Sedan vill jag också nämna att jag testade lite "trickträning" tillsammans med den dagliga strechingen idag, jag blev helt chockad på hur lätt hon förstod. Det var riktigt roligt att se henne ta nosen mellan bakbenen och bakbenet rätt upp i luften, bättre streching än "hästyoga" kan du inte få! Och roligt är det, träning både fysiskt och psykiskt!=)

Här är några bilder från idag, den proffsiga fotografen är min kära kusin!










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0