Homeopatmedicin- en bluff?

Hej alla glada läsare. Idag blir det ett inlägg om just det som står i rubriken, alltså homeopati. Jag "anställde" en homeopat, Johanna Österman (du kan kontakta henne här: http://www.djurnara.se/ för behandling av det inre välmåendet hos Foxie och även det yttre då hon går igenom hästen med massage.

För att balansera hela hästen började vi med en utrensningskur (tro det eller ej, men det är inget hokuspokus!). Den heter Sulfur D-12 och hon fick 5 piller 2ggr/dag under 4 veckor. Till detta fick hon också Minesyl (mineraler, kanonbra!) och Makrosyl, som är magnesium. Foxie fick 1 mått av dessa två varje dag. Tycker dock att dessa två fodertillskott är dyra då det kostar 600kr/st men de håller faktiskt i 6-8 månader så det är värt! Tanken bakom denna kuren är att få ut all "skit ur kroppen" som gamla mediciner, slaggprodukter m.m. OM du testar denna kuren och får en reaktion om att hästen blir mer stressad, pigg eller beteer sig allmänt annurlunda så betyder det att kuren verkar, detta visade sig vääääldigt tydligt på Foxie!

Sulfur D-12



Efter denna "kurtiden" så kom Johanna (homeopaten) för återbesök. Nu var det dags att återställa magsmältningsapparaten och få en välmående mage, för utan fungerande mage, har du ingen fungerande häst! Bör uppmärksammas mer om din häst har någon störning i temperamentet eller dylikt. För detta fick hon Podophyllum D-6 5 piller 2 ggr/dag. För att också återställa tamfloran fick hon tarmbakterier så att maginnehållet inte skulle vara löst respektive hårt, den heter Microbalans och kan köpas här: http://www.naturnarabutik.se/.

Phodophyllum peltatum D-6



Då underlaget i hagarna var lerigt och ursäkta mig, FÖR JÄVLIGT, så fick hon bärrandsröta i flera hovar. Hovslagaren fixade såklart hovarna och hon fick gå utan skor + att jag fick tjära hovarna varje dag, ni skulle se hur stallgången såg ut! För att bärrandsrötan skulle läka snabbare och i förebyggande syfte så fick hon samtidigt som podophyllum något som kallas Silicea D-30. Denna kur verkar för hovarna "innefrån" och jag gav henne 5 piller 1 gång/dag under 4 veckor. NOTIS! Hon får denna kuren en gång per år i förebyggande syfte och har inte fått tillbaka bärrandsrötan sedan dess! Helt otroligt.. :)



Vid nästa återbesök fick hon podophyllumskur igen 5 piller 2 ggr/dag under 4 veckor då hennes mage krävde det en gång till i och med alla mediciner hon har fått. Efter denna kuren i 4 veckor så fick Hekla Lava D-12 som var för de små pålagringarna hon fick i knäna och dessa ska ha försvunnit nu (det finns bevis på andras behandlingar med Hekla lava då plåtar innan och efter visar på att pålagringarna har försvunnit!) dock har inte jag tagit plåtar på henne efter behandlingar men hon visar inga symptom på att hon har ont av dom *glad Johanna*. Denna kuren fick hon i fyra veckor!

Hekla lava D-12


Efter kuren med heklalava gick vi på hennes stela högerbog som alltid har krånglat. Hon fick massage + Calcium Phosphoricum D-12 i fyra veckor och med lösgörande ridning och med ett vaksamt öga blev h.bogen mer och mer mjuk och följsam vilket resulterade i fina öppnor och slutor!

Calcium phosphoricum D-12


Till sist så gjorde vi en Phosphoruskur för hennes lite ostabila hormontemperament. Under tiden hon brunstar har hon det väldigt jobbigt och kan knappt stå bredvid en valack utan att skrubba sig mot väggarna, lyfta påp benen och tjuta högt. Detta ökade såklart stressnivån hos min prinsessa (som förövrigt redan är lättstressad). Men denna kuren gjorde henne mycket lugnare och hon fick lättare att hantera brunsten, detta gjorde mig överlycklig, för jag slapp en riktig PMS-HÄST!

Phosphorus D-30


Såå, efter detta inlägget är det säkert många som tror att homeopatmedicin är något att tro på, andra tycker fortfarande det är bullshit. Men en sak ska jag säga er, att för Foxie fungerade det och även på mig själv när jag hade halsfluss! Jag är en sådan människa som inte gillar att slänga in hästen på kliniken och bara spruta i varje led som finns, jag är mer för alternativa behandlingar och det kommer det vara mycket av i min blogg. Detso mer öppen man är för nya grejer desto fler vägar finns det att gå för dig och din häst!

Tack Och Hej sålänge !:D






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0