Johanna gillar halmpellets

Hej hopp allihopa!

Jag har precis kommit hem från en mysig vistelse i stallet med min mor och kusin. Då min kusin har halm till sin pålle i boxen och tycker om det så fick hon se min underbara bädd med halmpellets! Hon testade att mocka och blev såld på hur lättmockat det var och hur fräsht det var i boxen trots att det var bädd.

När man lägger en halmpellets bädd så börjar man med att lägga ca. 8-10 stycken och fyller på ca. 1 i veckan, beroende på hur du vill ha bädden och på din häst skötsel av sin egen box! En halmpelletssäck med ca.13 kg och kostar mellan 55-59 kr beroende på var du köper den.

Det som är bland det bästa med halmpelletsen är trots allt att det tar liten plats i stallet och innehållet fryser inte i sina säckar på vintern som torv och spån kan ha tendens till att göra! Man strör bara ut pelletsen över hela boxen, tar en vattenkanna med vatten och silar vattnet över hela bädden. Efter ett tag börjar det svälla och luckras upp till små korn. När hästen sedan har stått där i en natt har den nya pelletsen lösts upp ännu mer och du har en fin, torr och lättmockad bädd!

Bild på bädden kommer i morgon!

Nu ska jag till ICA med kuselinen, ha en bra kväll gott folk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0