Sitter inte den gamla sadeln bra längre?

Hej kära läsare! Dagens inlägg kommer handla om sadlar och sadelköp:)

Vad har du för sadel till din häst? Om inte annat, hur ofta kollar du med en kunnig om sadeln fortfarande sitter bra, eller om den behöver stoppas om/ändra bommen? Sadlar är dagens huvudämne och är den utrustning till din häst som kräver expertis och ja, oftast en en hel pengar... Många undrar varför ens häst är stel i ena varvet, inte vill hoppa, stegrar, backar eller bockar okontrollerat, detta kan bero på att sadeln du har till din häst sitter knasigt och trycker på bogblad/revben/ryggrad, you name it!

Jag köpte en sadel till Foxie för ett par år sedan som var specialsydd för både henne och mig frå Jensen och jag har aldrig vart så besviken på en sadel som den. Ska en sadel verkligen vara så dålig att den efter 2 år ligger och trycker på alla sorters ställen så hästen får ryggont? NEJ! Jensen är ett känt märke som många andra i mitt stall hade, men jag är så besviken på resultatet! Detta ledde så klart till kiropraktorbehandlingar från Foxies veterinär Titti och ryggen är bra nu (som tur är).

Jag blev så himla arg över detta att jag (efter hon blev bra i ryggen) begav mig till Sandris sadlar för att hitta mig två helt nya sadlar till Foxie. Sadelutprovaren var jätteduktig och vi hittade två sadlar som satt som en smäck på henne och de passade mig helt utomordentligt på köpet! Det som jag tyckte var helt kanon var att hon var kritisk och vill inte bara "sälja", bilden jag fick av henne var väldigt ärlig och rätt-fram. Då hon fått ont i ryggen av jensensadeln så köpte jag också en fårskinnspadd, Mattes heter den (bra för hästar med tidigare ryggproblem)

För att knyta ihop ämnet "sadlar" vill jag säga er att ni ska vara kritiska till vem ni väljer att prova ut dom och låt en expert kolla sadeln någon gång om året. Många provar ut sina sadlar själva i tron att de kan, ibland fungerar det, ibland inte. Men vi har duktiga sadelutprovare i vårat långa land som erbjuder oss hjälp, varför inte ta den? Då kan du vara säker (om det är en seriös sadelutprovare) att din häst inte kommer få ont i ryggen och att din häst kan utnyttja sin fulla kapacité.

Hoppas du lärde dig något nyttigt denna dagen också:)
För att komma till Sandris sadlar klickar du här
(Köper du sadel hos Sandris får du åka tillbaka och gratis stoppa om/reglera bommen inom ett år, STORT PLUS)

Jag köpte en Wintec, tål väder och vind, kommer aldrig kunna vara utan den!



Sedan köpte jag min helt underbara Santa Cruz! Har aldrig suttit i en skönre dressyrsadel + att den är väldigt snygg!


Du kan inte hitta en bättre fårskinnspadd! Kostar runt tusenlappen:)

Jag måste också nämna att min lilla princessa var jättegó idag. Det blev en uteritt i mörkret med Tinne och Kai. Hon var lugn och lunkade på i behaglig takt på bortvägen men hemvägen gick dock snabbare, bara jag som varit med om något sådant;)? Tror inte det va! haha. Efteråt blev det som vanligt streching och idag märkte jag att hon var mycket böjligare och kunde sträcka ut musklerna längre, jippi, det går frammåt gott folk!=D Annars har det inte hänt så mycket mer på Foxie-fronten idag:)

Ha en supermysig kväll, för det ska jag ha!:)
Kram på er


Kommentarer
Postat av: Benny Johanna

Hon som sålde jensen sadlar till stallet gav ju mej helt fel sadel också, gick inte ens att rida i och sen hävdar hon att den ligger rätt, konstigt att hästen har ont med den då? en del människor ska helt enkelt byta yrke..

2011-02-24 @ 22:04:55
Postat av: Robert Svernfors

Du skriver riktigt bra Johanna.Fortsätt så.Din blogg är kanon......

2011-02-24 @ 22:08:31
Postat av: Johanna

Johanna: Jo, det är så tråkigt när det blir så. Sedan är Jensen ett helvete att ha att göra med då de anser att "det är vi som gjort fel att inte stoppat om den" Det ska väl inte behövas efter ett år tycker man. Plus att de tar överpris för skitsadlar i min mening!



Pappa: tack så jättemycket:)

2011-02-24 @ 22:16:27
URL: http://svernfors.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0