En bra vana:)

God kväll kära hästvänner:)

Idag blev det en tur ut med bästa vännen Elin och hennes pålle Holly. Vi fixade dom snabbt för att hinna rida när det fortfarande var ljust och en mysig tur blev det allt. Då jag inte borstade och pysslade innan blev det till att göra det efteråt:) En lång rykt, stretching och härlig massage stod på schemat!

Jag strechar alltid Foxie efter ridning för vi människor stretchar alltid efter träning, right? Så varför skulle det vara annurlunda med hästarna? Vi strechar rygg, fram-bakben, hals, bogar och hela höger/vänster-sida genom "hästyoga". Man märker tydlig skillnad på att hästen blir mer och mer rörlig för varje vecka, vilket är vårat mål som senare kommer reflekteras i vår ridning *awesome*.

Massagen görs från nacken till bakbenen. Jag har kupad hand, gör små cirkelrörelser och använder lite tryck över hela hästen. Så härligt att se när Foxie står och blir helt till sig av massagen. Hon seriejäspar, tuggar, sträcker på halsen och slickar sig runt munnen, ett bra betyg till matte tycker jag=) Den kupade handen gör också att det är lättare att följa hästens "ojämna" yta och att ge rätt tryck utan att behöva lyfta handen (ett tips jag fått från min homeopat/massör). Tänk också på att göra rörelserna långsamt, då ger massagen bäst effekt på din häst. Gör du massagen innan ridning kommer du märka skillnad för att hästens muskelatur är uppvärmd och mer elastisk vilket gör hästen mjukare och mer böjlig under träningspasset:)

Har du svårt att hitta boots som sitter bra och inte skaver på din häst?
Här är mina som jag har på Foxie, rekomenderas varmt! Dom är mjuka, sitter kvar ute i hagen och är lätta att ta på/av. Dessa finns att köpa på Naturnära (Göteborg) för under hundralappen:)




Tack och hej för denna gången mina vänner:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0