Eksem- en jobbig åkomma/allergi för hästen

Hej Hopp på er

Idag så ska jag skriva lite om eksem, som jag faktiskt lovade igår att jag skulle göra de kommande dagarna. Min första ponny, Bellman (som jag förövrigt fortfarande har kvar) fick jag när jag var tio. Han had nästan ingen man, pannlugg eller svans på grund av hans relativt aggressiva eksem. I början var det jobbigt att hantera det på grund av det faktum att han var min första häst och varken jag eller mamma hade kunskapen om hur man ska behandla eksem hos häst?

Så, hur löste jag detta problemet?

- Jo. Just på det viset att min mamma läste för det första på om eksem och varför det uppkommer hos vissa hästar. Bellman hade "bara" problem med eksem på sommaren och inte under resten av året. Ju mer mamma läste berodde eksemen inte bara på sommarens faktorer utan också hur den behandlas under resten av året. Alltså. För att underlätta för en eksemhäst att undanslippa så mycket kli som möjligt bör du inte ge den foder som innehåller någon sort av havre. Dessa foder är mycket proteinrikt och ökar kliet hos din eksemhäst. Man måste börja invärtes för att få bukt på problemet helt, salvor osv hjälper till men inte fullt ut.

För att hjälpa till ännu mer "invärtes" köpte vi ett tillskott som vi la i maten. Alger. Det finns dokumenterat att just alger hjälper till att motverka eksem. Man märkte stor skillnad på Bellman kommande sommar. Du kan läsa mer om alger här. på alg-Börjes hemsida.

När man har en eksemhäst är det viktigt att regelbundet tvätta probmelområderna så de hålls rena. Vi använde oss av Hexocil som är ett mycket bra schampo som har en effekt mot bakterier och svampar. Du kan läsa mer om Hexicil här. Jag rekomenderar Hexocil till alla hästar som har problem med kli, vare sig vilken tid det är på året och om hästen har eksem eller tillfälligt kli.

Ett annat schampo man kan använda sig av är ett för människor, alltså Head and Shoulders. Den verkar mot kli och mjäll och kan vara ett bra alternativ till Hexocil. Jag har själv inte testat det men en god vän till mig har och säger att det fungerar alldeles utmärkt, man måste dock testa sig fram. Alla produkter fungerar inte på alla hästen, som jag agt tidigare!

Det finns flera olika salvor man kan använda sig av till en eksemhäst. Mina favoriter är AVS-14 och AloeVera. Dessa är mycket bra mot irriterad och svullen hud och arbetar snabbt för att läka problemområdet. För att behandla mer "akuta" sår och svullnader bör du ha en kortisonsalva till hands.

I tidigare inlägg skrev jag om flugmedel och rekomenderar självklart dessa också till eksemhästen, även i högre dos då de irriteras mer av flugor och fän. En sista sak som jag personligen ser som en självklarhet att ha till eksemhästen är ett eksemtäcke. Observera EKSEMTÄCKE och inte flugtäcke. Detta täcker mycket bättre, är dock lite dyrare men som sagt. MYCKET bättre.

Det finns lite mer som jag har använt mig av. Har du några frågor är det bara att säga till! Just det! Glömde nämna att min Bellman är helt fri från sin eksemreservation i sina förskringspapper på grund av den tid och noggranhet vi har lagt ner på honom. Det var ca. 4 år sedan han blev av med sin reservation. Hoppas ni lyckas lika bra som vi gjorde! Ha det så bra så länge.

Kram på er


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0