Johanna tipsar- Sommarprodukter

Hej på er

Som alla vet är det jobbigt med alla insekter på sommaren, speciellt för våra hästar som går ute dygnet runt. Under alla mina år med hästar, speciellt eksemhästar så har jag fått ett humm (mer än ett humm) om vilka produkter som fungerar bra. Här är en av mina specialare som fungerar kanon på skapet/juvret och andra känsligare ställen (fungerar självklart på bringa osv också!). Den gröna hästsalvan finns att köpa på Naturnära.

Superbra Grön Hästsalva


Många använder sig också av flugspray vilka jag har provat många olika sorter. Mina favoriter är Effols, som en en riktig broms- och blinningblockare och en ny flugspray som heter Espree Aloe Herbal Horse Spray (något bättre pris!). Båda dessa går att köpa på MyOne

Effol 245:-


Espree 145:-

Har man den gröna hästsalvan till "känsligare ställen" kan man kombinera denna med en fluggelé. Det finns också här hundratals olika sorter och jag rekomenderar stark även här en Effolsprodukt "Effols Flugelé" som kan köpas på Myone, Hööks, Börjer m.m. Effols fluggelé är mycket lätthanterlig mot hästens päls och håller flugor och fän borta i ett helt dygn!


Effol Fluggelé 189:-

Till sist har vi skyddet för den lilla rosa mulen som inte vill bli bränd. Fram till denna sommaren har jag använt Helosan Sol men av en slump blev det att vi köpte Effols "Melkfett" för att den andra var slut. Den är inte lika kladdig, är mycket drygare och ger ett bättre skydd.


Effol Melkfett 69:-

Det var mina tips för idag. Tänk på att skydda din häst från bromsar, blinningar, mygg och knott. Många större fän ger stora svullnader som gör ont och inte kan våra hästar säga till oss hur vi ska göra? Inom kort kommer jag göra ett inlägg om EKSEM på hästar. Det kan vara mycket jobbig och svår åkomma som kan vara svår att få bukt med. Med rätt produkter, behandlingar och mat behöver det inte vara så svårt, varken för dig eller hästen.

Kram på er, hoppas ni har blivit aningen klokare inom flugprodukterna, tänk på att en produkt som fungerar på en häst kanske inte fungerar på en annan, prova dig fram om vad som passar din häst bäst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0