Bett- en ren konst!

Hej på er igen:)

Idag blev det först mys och borstning i stallet på mitt lilla hjärta sedan gav vi oss ut i paddocken och tog fram ett par bommar för dagens övning. När jag hade lagt fram bommarna så gick vi över dom ett par gånger från marken och hon gick över som om hon aldrig gjort något annat i hela sitt liv, inte speciellt mycket tvekan som det vanligtvis brukar vara utan hon vandrade på fint och smidigt. För att värma upp kroppen lite inför träningspasset så red vi ut en sväng i skogen och klättrade lite, hon var relativt lugn i början med ökade takten allt efter som (illa nog, haha). När vi kom tillbaka hem till stallet började träningspasset och vi började med dressyr, lite låg form och stora rörelser som omväxling. Då jag inte har haft tränare på länge som tjatar på mig var jag tvungen att idag verkligen känna hur kroppen kändes, vilken benställning jag hade, om axlarna och nacken var avslappnade, blicken och hur jag satt i sadeln, det är redigt jobbigt att kolla igenom sådant själv! Det är så mycket lättare när man har någon på marken som kan säga vad som ska göra. Jag märkte tydligt på hela hästen när jag fick rätt position på kroppen och mina händer. För att avsluta så lät jag henne trava över bommarna vi hade lagt fram i början av passet och hon travade över dom hur fint som helst! För övrigt är jag mycket nöjd med både hennes och min insats idag, vi arbetade verkligen tillsammans!

För att komma fram till dagens "ämne" så vill jag fråga lite grand om era vanor vad det gäller bett. Använder ni samma bett hela tiden? Byter ni varje dag? Har ni bettlöst? Väldigt skarpt? Min personliga åsikt vad det gäller bett är att INTE köpa bett "som andra har" eller så "skarpt" som möjligt för att få hästen att böja på sitt huvud. Allt detta med bett talas det om varje dag, om vad man ska använda och vad man inte ska använda, blir man inte lite virrig av alla dessa åsikter om det ena eller det andra bettet? Mitt råd till er är att så länge som möjligt alltid hålla er till vanligt tränsbett (tredelat eller stång). För mig spelar det ingen roll om det är "Apple mouth bit", mässing eller vanligt rostfritt stål i ditt bett, dock ska du tänka på storleken och tjockleken. Många använder både för stora och för tjocka bett till sina hästar vilket i många fall orsakar tandproblem hos hästen då det egentligen inte får plats i munnen. Sedan är det många som har "starka" hästar och försöker lösa sitt problem genom att byta till ett skarpare bett med hävstångsfunktion vilket ofta brukar sluta med en starkare häst som "knäcker av nacken" och jobbar emot dig istället för med dig, det är väl ingen hästägare som vill ha det så? Det allra viktigaste är att se vad just DIN häst trivs med, ett bett som fungerar på din kompis häst kanske inte fungerar alls på DIN häst.

Som "vardagsbett" tycker jag att ma borde använda ett vanligt tredelat tränsbett för de passar de flesta hästar och det är snällt för munnen (om man inte sitter och sliter och drar i det!)



Jag har alla dessa tre bett och byter med under veckan. Foxie gillar mässningsbettet väldigt mycket, salivproduktionen blir högre och hon tuggar mer. Äppelbettet är hon väldigt tillfreds med och det fungerar väldigt bra även det. Det vanliga rostfria har jag både med fasta ringar och "lösa ringar", ett bra bett att börja med om man har ny häst etc.

Stångbettet är ett skonsamt bett för hästens mun och jag rekomenderar det till alla som har hästar. Jag har haft stångbett på alla mina hästar, dock fungerade det bättre på ponnyerna än vad det gör på Foxie. Rekomenderar starkt!


Dessa två varianterna har fungerat bäst på mina hästar (också med fasta ringar!). Även här byter vi mellan olika material och "former" för att vara så snäll mot munnen som möjligt.

Hackamore tycker jag är ett bra kompliment för att kunna rida utan bett med mindre hjälper från handen och mer arbete med sitsen. Många hästar fungerar kanon på hackamore, andra inte. Vad som är viktigt är att man inte sitter och drar och använder hackamoret som en genväg för att få hästen att kröka på huvudet!:)

Detta hackamoret från MyOne ska jag inhandla i slutet av månaden då Foxie fungerar bra på hacket och behöver lite "vila" från bettet:)

Pelham har jag flera olika åsikter om. Jag har personligen aldrig ridit med det då jag alltid tyckt att skarpa bett som dessa är genvägar i ridningen och får ofta inte en god effekt på din ridning när man senare byter till ett mildare tränsbett. Dock tycker jag att pelham är ett bra sätt att lära sig att rida med två tyglar om man ska upp på högre nivå där kandar är ett "måste". Tycker inte att man borde rida pelham med delta utan med två tyglar för att minska risken att du drar i hävstången hela tiden när det inte behövs:) En sak som jag tycker är viktigt när du letar pelham är att välja ett som INTE är för tjockt. Gummipelham är ofta väldigt tjocka, så unvik dessa! Ska du köpa ett palham, tänk också på att helst köpa ett rakt, som jag sa tidigare är det mildare och skonsammare för hästens mun, tredelat fungerar också bra.




Det sista pelhambettet här är ett "special", det är dynamiskt och dyrare än de andra:)

Hoppas du är lite mer "bettklok" nu, vi har fortfarande mycket att lära. Men kom ihåg, genvägar är senvägar! :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0