Lädervård

God förmiddag, mår ni lika bra som jag idag? Underbart väder och våren närmar sig!

Dagens inlägg kommer handla om hur vi söter vårt läder, hur ofta och varför. Jag har varit runt och läst lite på nätet om flera metoder för att hålla sitt läder mjukt, fint och smidigt. Den vanliga visan är att man tar någon sorts lädertvål, torkar av och sedan ett läderbalsam, tro mig, jag gör så också. Dock gör jag inte detta med nya läderprudukter som ex min nya dressyrsadel. Jag köpte den i höstas och har inte gjort rent den med sadeltvål en enda gång. Grejen med nytt läder är att den tappar färgen om man börjar tvåla in den direkt, därför bör man (om man vill att lädret ska hålla länge) bara använda läderbalsam/olja/fett den första tiden.

För att förhindra att ditt läder ska torka ut och minska slitaget och torrröta (lädret bli spröda och torkar ut) ska du göra två saker: Tvätta och smörja. Om du har ytlig smuts på ditt läder som sand, lera etc. räcker det med att skölja av med vatten då det inte är skadligt för lädret, se bara till att vattnet inte är för varmt, ljummet fungerar perfekt. Är smutsen mer ingrodd krävs det en mer grundlig rengöring och till detta krävs glycerintvål. Även Glycerintvålen mjukar upp lädret en aning.

Jag använder mig av Stübben glycerintvål, löddrar bra och ger lädret en bra yta!

Gör såhär:
  1. Skölj av "lös smuts" med ljummet vatten (detta minskar risken för repor när du senare använder tvålen)
  2. Ta fram en disksvamp, använd den mjuka sidan.
  3. Blöt svampen och se till att du får till rikligt med lödder.
  4. Tvätta sedan lädret grundligt med svampen.
  5. Är lädret fuktigt innan du börjar tvätta det så blir resultatet bättre och du får bort all smuts.
  6. Allt lödder och smuts sköljer du till sist av med ljummet vatten!
LÄDEROLJA
När man är klar med rengöringen ska man smörja lädret och här kan du använda sig av två sorter: Läderbalsam eller olja. Om du använder dig av olja så ska den vara animalisk, då de lierar sig bäst med lädret. Du kan använda dig av lanolin (ullfett med vatten, köps på apoteket). När du applicerar olja ska det vara i en liten mängd, flera gånger. Man ska EJ dränka sina läderartiklar i olja! Gör du detta rätt ska du inte behöva olja in dina läderprylar mer än en gång/år.

Gör såhär:
  1. Olja in lädret, flera gånger (med en dags mellanrum)
  2. När du oljar in lädret första gånger bör lädret vara fuktigt (porerna i lädret är öppna då och oljan tränger sig in bättre)
  3. Använder du dig av lanolin: Värm upp oljan en aning innan, då tränger sig oljan in lättare i lädret.
LÄDERBALSAM
När du köper ett läderbalsam bör det vara baserat på lanolin och bivax. Exempel på detta är bland annat Effax och Läder-skinnfix (som jag själv använder).

  1. Lägg balsamet på en svamp.
  2. Arbeta in balsamet i lädret.
  3. Torka av överflödigt fett.


Den skillnad som finns på olja och balsam är att oljan går in i lädret. Lanolinet i balsamet har en liknande effekt men bivaxet i balsamet ger lädret en skyddande hinna mot slitage som samtidigt andas. Man smörjer sina läderartiklar efter behov.

Lycka till och hoppas ni i fortsättningen ger era läderprudukter det som behövs för en lång hållbarhet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0