Massage

Hej hopp, hoppas ni har haft en bra dag i det fina vädret!

Nu efter vintern är hästarna väldigt stela på grund av alla all is och kylan. Vi som inte har ridhus har inte chansen att hålla träningen under vintern på samma sätt som de i ridhus. Jag har aldrig stått i ett stall med tillgång till denna lyx att kunna rida inne, har i hela mitt liv ridit ute året runt. Men tillbaka till stelheten. Min lilla docka har blivit VÄLDIGT stel i sina bogar, speciellt h.bog och även v.bak. Jag försöker massera så ofta jag hinner men jag tycker inte att bara massagen med händerna får tillräcklig inverkan (när man inte är hästmassös är det inte bra om man trycker för hårt när man inte vet att man gör rätt). Nu för att komma till saken. För att mjuka upp hennes stela muskler har jag kommit på en bra plan, enligt mig:)

  • Massage med liniment för att öka värmen
  • Massage med ir-apparat (värmen går djupare in och hjälper stela och ömma muskler) ca. 3 ggr i veckan innan träning.
  • Lååång framridning, gärna i skog och mark.
  • Öppna/sluta på RAKA spår, mycket serpentinbågar, liiite sidvärtes och andra lösgörande och stärkande övningar. Här gäller det att bygga upp självförtroendet igen och bortse motgångarna som stelheten byggde upp.
  • Omväxling med att rida utan bett för att slippa all "stumhet" och "motstånd" i munnen som lätt kan uppstå av stelheten.
  • Besök av en Equiterapeut för att få bort alla muskelspänningar som sätter stopp för henne att utföra ett bra och harmoniskt arbete.
Har ni några bra tips? Säg gärna till:)
Ha en fortsatt bra dag, kram på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0