Svårt att hitta rätt i foderdjungeln? - VÄLFÖRSTÅTT!

Hej på er!

Morgonens ämne blir foder i och med att jag själv snart ska åka upp till hästarna och ge dom sin morgonmat, rida och släppa ut dom i hagen. Som alla redan vet så finns det nästan alldeles för mycket foder att välja på och man går ju nästan på väggar för man blir så galen när man står där i foderbutiken och inte har någon som helst aning om vad man ska välja, tro mig, du är inte ensam om detta.

Det finns några tips att tänka på när du ska välja kraftfoder till din häst, här har du några basgrejer:
  1. Behöver din häst kraftfodret (dvs, är din häst verkligen i behov, eller behöver den bara något gott när alla andra hästar får sitt kraftfoder?)
  2. Är det tillräckligt med näring i hö't/hösilaget? Vad fattas och vad behöver kompletteras?
  3. Har din häst känslig mage?
  4. Är din häst gammal/ung?
  5. Behöver den bygga muskler?
  6. Har din häst överskottsenergi respektive ingen energi alls?
  7. Har din häst lätt/svårt att gå upp/hålla sin vikt?
  8. Har din häst problem med eksem/fång?

För det mesta finns det väl anpassade foder för just din häst, det viktigaste är att du utgår från vad analysen på ditt grovfoder säger, hur mycket hästen motioneras och hur din häst faktiskt ÄR. jag har nämnt tidigare att man borde se till just varje individ och inte följa alla andra, något som fungerar för kompisens häst kanske inte fungerar för din häst.

Min Foxie har känslig mage, är full av egen energi, har hög förbränning (går lätt ner i vikt) och går praktiskt taget nästan varje dag. För att svara vad som passar henne bäst utifrån grovfoder och som individ ska hon inte äta pressat/pelleterat foder som Ex. Hippo (då hon fick kolik av denna sortens mat) utan en müsli som är havrefri med tanke på hennes egen motor och även på grund av att jag förövrigt inte vill ge havre till mina hästar :) Jag valde sist jag bytte foder märket Mustang Original Müsli och är supernöjd! Jag kompletterar detta med lusernpellets som jag sväller upp till gröt, tyvärr så spiller hon bara ut all lusernhack när hon får den annars skulle jag hellre haft det. Tillsist så lägger jag till Mustangs Mineral Röd. Mängden på maten hon får har bestämts utifrån analysen på grovfodret och hur Foxie är som häst. För tillfället är jag väldigt nöjd med Mustangs produkter och hoppas att de kommer fungera bra i fortsättningen.

Lite klokare nu? - Hoppas det!


 

Ha en fin dag

Kram

J


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0