Vad lägger ni i boxarna?

God förmiddag på er:) Tänkte återigen gå in på vad vi har i boxarna, jag har dragit upp halvpellets innan och det är något jag länge varit nöjd med. Dock har jag hittat ett ännu bättre alternativ för de som har hästar som kissar och blöter ner mycket i boxarna (som min häst?!) vilket är bränslepellets också kallat "spånpellets".

Spånpelletsen har större säckar, sväller fortare och är flera nyanser ljusare vilket vi alla gillar i ett stall. Det är jämförbart med spån fast dammar inte och är mycket lättare att mocka i. Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till torv (USH!) igen, det är mörkt, DYRT och ser allmänt ofrächt ut, i min mening i allafall. När man lägger första bädden med halmpellets/spånpellets så använder man mellan 10-15 säckar. Man ska helst göra bädden på sommaren när hästarna går ute så den hinner svälla ordentligt och lägga sig på plats. DU bör lägga någon slags kalk i botten för vätan. Sedan ska man helst inte byta bädden på 1-2 år, dock är det svårt om man tvättar hela stallet med högtryck på sommaren, ett tips är att ta bort allt från kanterna ca. 50-70 cm.

Spånpelletsen är också ett bra alternativ för transporten.

Jag gillar att det är superenkelt och mocka, hålla ordning och att det är ljust och fint. Halmpelletsen får 4/5 och spånpelltsen får 5/5. Sååå... Dags att byta underlag i boxen? - Prova halm/spånpellets!:)



Hej så länge!:)
J




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0